Ken je dat: je krijgt een uitnodiging voor een feestje. Het lijkt je zo leuk, dat je spontaan ja zegt. Maar naarmate het feestje dichterbij komt, zie je er steeds meer tegenop. De drukte, de vele mensen en indrukken, het lijkt je ineens niet meer zo leuk. Waarom heb je de uitnodiging geaccepteerd, vraag je jezelf af. Maar je had toen de uitnodiging kwam zo’n zin om te gaan. Je partner vindt dat je niet alweer een feestje kunt afmelden. Als je de vijf tips hieronder toepast, dan kun ook jij weer genieten van de feestjes waar je naartoe wilt gaan.

  1. Bespreek je gevoel.

    Het gebeurt je meestal dat je enthousiast reageert op een uitnodiging, maar naarmate de datum dichterbij komt, ga je er telkens meer tegenop zien. Vertel je partner en ook de organisator (gastvrouw/-man) dat je tegen het feestje op ziet omdat je het vaak te druk vindt en je (te) veel informatie of energie binnenkrijgt, waardoor je vaak de behoefte hebt je even terug te trekken of rust te nemen. Je gevoel bespreken kan voor meer begrip bij de ander zorgen en het voorkomt ruzies over waarom je eerder naar huis wilt of niet wilt gaan, waardoor je meer energie overhoudt voor het leuke feestje in plaats voor de ruzie erna.

  2. Ga vroeg.

    Het is vaak zo overweldigend als je op een feestje binnenkomt en er zijn al heel veel mensen.
    Ga dus vroeg naar het feestje als het nog niet zo druk is, zodat je even rustig met de paar aanwezigen of gastvrouw kunt praten. Als het je later te druk wordt, heb je dan al een gezellige tijd gehad. Bovendien kun je eerder weggaan, omdat je er al ‘zo lang’ bent.

  3. Houd gesprekjes kort.

    Praten en vooral luisteren in een drukke omgeving kost energie, zeker als (hoog)gevoelig persoon omdat je altijd ook nog de omgeving in de gaten houdt tijdens het praten. Houd de gesprekjes kort, zodat je daarna weer even bij jezelf kunt komen door even rond te kijken of even naar de bar of wc te gaan. Bedenk van tevoren een paar zinnetjes die je kunt gebruiken om een gesprek te beëindigen.

  4. Beslis van tevoren dat je niet tot het eind hoeft te blijven.

    Je kunt met jezelf of je partner afspreken dat je eerder weg mag van het feestje. Spreek een tijd af waarop je mag gaan. Als het gezellig is, kun je dan beslissen om iets langer te blijven. Zorg dan dat je niet veel te lang blijft hangen, waardoor je alsnog over jouw grenzen gaat. Van tevoren je eindtijd bedenken, zorgt ervoor dat je weggaat terwijl je nog energie over hebt. Hierdoor kun je met een fijn gevoel terugkijken op de avond.

  5. Doe dit voordat je naar binnengaat!

    Vóórdat je op de deurbel duwt en binnengaat of zelfs voordat je het terrein oploopt, concentreer je je even op je lichaam. Grond jezelf (maak verbinding met de aarde via je wortels) en maak jouw energie tot een bubbel om je heen (zgn. afschermen), zodat jouw energie bij jou blijft en de energie van de ander(en) niet zo makkelijk bij jou binnenkomt, waardoor je meer energie overhoudt voor het genieten van het feestje.

Met deze 5 tips kun ook jij weer je verheugen op feestjes die je leuk lijken en genieten van de gezelligheid van je vrienden en familie om je heen.

Wil je weten wat gronden is en met je kan doen, download dan onze gratis grondingsoefening.