Tip 1: Leg de lat niet te hoog voor jezelf door onmogelijke doelen te stellen

Stel je wilt afvallen. Je bedenkt je dat je wilt afvallen tot je ideale gewicht, dus ettelijke kilo’s wilt verliezen. Je gaat vol goede moed aan de slag en de eerste dag eet je wat je had gepland. De dagen daarna gaan helaas niet zo fantastisch omdat je na je werk geen zin of tijd meer had om het geplande diner of ontbijt te maken en het op de oude manier doet waarvan je had besloten dat je die wilde veranderen. Na een week ben je 100 gram afgevallen, dat motiveert je helemaal niet zoals je je kunt voorstellen. De gedachte aan ettelijke kilo’s afvallen zorgt er dan voor dat je uit frustratie weer meer gaat eten dan je gepland had en dan goed voor je is. Bovendien, wist je dat je lichaam in overlevingsstand gaat als je ineens veel minder gaat eten? Het gaat dan juist allerlei voedingsstoffen opslaan voor de slechte tijden die er kennelijk aan komen. Dus het werkt veel beter als je dat extra koekje of die extra kop koffie met room laat staan en eventueel vervangt door een minder calorierijk hapje. Of kies ervoor om 1 dag per week op je dieet te letten of minder te eten.

Tip 2: Richt je op wat goed is gegaan en niet op wat fout is gegaan

We zijn meestal harder voor onszelf dan voor anderen. Als je dus ‘goede’ voornemens maakt en er vervolgens niet aan toekomt, stel je jezelf bewust of onbewust enorm teleur. Bijvoorbeeld je neemt je voor meer te sporten, je wordt zelfs lid van een sportclub of koopt de sportkleding voor je gekozen sport. De week erna vriest het of komt het met bakken uit de lucht waardoor je niet naar buiten wilt om hard te lopen zoals je je voorgenomen had. Of een van je kinderen wordt ziek waardoor je niet naar de sportclub kunt.

Hoe zou je het wel kunnen doen? Je voornemens om buiten te sporten kun je bijvoorbeeld in de lente maken zodat het weer je vanzelf buiten lokt en er ook minder bacteriën actief zijn zodat de kinderen misschien minder ziek zijn. En natuurlijk blij zijn met jezelf als je wel een keer je voornemen uitvoert. Complimenteer jezelf!

Tip 3: Elke moment begint de rest van je leven

Waarom zou je alleen goede voornemens maken met nieuwjaar? Elke dag is een nieuw begin, elke minuut begint de rest van je leven. Laat je elke dag verleiden tot goede voornemens en voer er ook een of twee uit! Durf te hopen en durf te dromen, want… dromen worden werkelijkheid. Jij creëert je toekomst door wat jij denkt en voelt. Denk dus positief over jezelf want dan is je toekomst wellicht lichter. Heb je een dag dat je niet zo positief over jezelf kunt denken, bedenk dan iets om dankbaar voor te zijn, bijvoorbeeld voor het eten dat je nuttigt, voor het feit dat je gezond bent, of voor je lieve kinderen, je werk etc. Dankbaarheid zet namelijk ook een positieve cyclus in werking.

Kortom, maak niet alleen goede voornemens met nieuwjaar, maar doe elke dag iets voor jezelf, met volle aandacht, al is het maar 5 minuten.