In het afgelopen jaar hebben velen van ons oude zooi opgeruimd, waardoor we nog gevoeliger zijn geworden dan voorheen. Normaliter zijn de feestdagen waarschijnlijk al een uitdaging voor je vanwege al het geregel en vooral vanwege alle familie die je treft. Dit jaar zal je merken dat het je allemaal nog eerder irriteert. Wil je weten hoe jij ook fijne feestdagen hebt? Wellicht dat de volgende tips je kunnen helpen.

Tip 1 – Zorg goed voor jezelf en jouw energie

Door goed voor jezelf te zorgen, gun je jezelf maar ook de rest een fijne tijd. Je doet ze niets te kort! Als jij merkt dat je volloopt, dat het je allemaal even teveel is, ga dan even naar buiten of naar de wc voor een paar momentjes voor jezelf waarin je gaat gronden en weer nieuwe energie tankt. Kan dat niet, dan kun je misschien even bewust wat water drinken. Door hierin op jezelf te letten, voorkom je dat je geïrriteerd gaat reageren, waardoor het zowel voor jou als voor de anderen in het gezelschap gezellig blijft.

Tip 2 – Het is niet verplicht tot het einde te blijven

Bepaal van tevoren wanneer je ergens naartoe gaat en wanneer je weggaat. Als het gezellig is, kun je best nog wel even langer blijven. Maar let op dat je niet te lang blijft en achteraf toch nog thuiskomt met een kater.

Komen mensen naar jou toe voor een feestje of dinertje, geef dan van tevoren een begin- en eindtijd door. Als het uitloopt, is het jouw keuze om dat door te laten lopen als dat goed voelt, of het te stoppen omdat het tijd is.

Tip 3 – Houd het menu simpel

Je kunt jezelf veel stress besparen door het menu simpel te houden: door sommige dingen eerder klaar te maken, het recept niet zo moeilijk te maken, of iets uit te besteden aan anderen. Maak het zo dat het voor jou goed voelt. Als je denkt, dat je nog meer kunt doen, heb je het goed gedaan, want dan kun je die energie aan het gezelschap besteden.

Het gaat vaak niet over die extra tijd en moeite die jij in je eten hebt gestopt, maar om de gezelligheid en… de liefde waarmee je alles hebt klaargemaakt! Als jij gestrest bent, maak je eten niet meer met liefde klaar maar met stress. Hooggevoelige mensen proeven dat, zoals je wellicht zelf weet. Twijfel je daaraan, sprenkel maar eens een beetje liefde over een gerecht en hoor hoe iedereen (ook niet hooggevoelige mensen) dat veel lekkerder vindt dan anders. Echt proberen hoor!